Vissza

Minta mókus fenn a fán

Minta mókus fenn a fán

 Azt hinné az ember, hogy meglévő mintákból mennyivel könnyebb. Persze, csak NE ásd magad túl mélyre a témában...

 

 

 

Analízis

-

Sampling vizsgamunka

-

Masa Attila




 

Budapest, 2017.05.07.

 

Bevezető

A szintézis vizsgamunka készítése során úgy döntöttem, hogy az imProban töltött időszakban amellett hogy technikai tudásom igyekszem magasabb szintre fejleszteni, a zenei előrevitelem érdekében figyelmet fordítok az általam favorizált műfajok sajátosságaira is. Ugyanezt a gondolatmenetet folytatom a jelen Sampling vizsgamunka kereteiben; új technikákat részleteiben megismerni és alkalmazni, a korábbiaktól egy kissé eltérő aspektusból megcélzott hangulattal.

Vízió, célkitűzések

A képzéstől tehát nem csak a technikai kompetenciák fejlődését várom, hanem azt is, hogy az általam leginkább preferált zenei stílus közé illeszthető alkotást hozzak létre.

A vízionált hangulat: nyár, napsütés, mosoly. Számos előadó volt rám nagy hatással az elmúlt években (például KiNK, Coat of Arms, Copy Paste Soul, Shadow Child). A célom olyan könnyed és vidám hangzást elérni, ami jó kedvre deríti a hallgatót, és ezáltal keríti boldog, euforikus állapotba. Mindezt tetézi egy könnyed délutáni, szikrázó napsütésben eltöltött zenei esemény képe, elektronikus tánczenei elemekkel, kellően tört ritmikával, a UK garage (~125-135 bpm) műfaji elemeivel. Ennek eléréséhez a dob/perkusszív hangszerek alapjául szolgáló mintákat hangkészletből tervezem használni, viszont csak a hang alap karakterének erejéig, azokból különböző sampling technikákkal saját sound designt készítek. A kissé szintézis szemléletű Granulatort tervezem kipróbálni alaposabban, a dob hangszínek gazdagításához és akár dallam hangszerek mintázásához is. A tonális hangok alapjához alapvetően régebbi bakelit lemezekből fogok mintázni, azok vastag tónusát kihasználva. Nem komplett dallam menetek begyűjtése a cél, sokkal inkább például microsampling technikákkal lead vagy pad hangszerek készítése, továbbá a sub/basszus tartomány kitöltése (“kövér”, szinuszos karakterrel).

A felépítéshez a sávok számát ezúttal is limitálom magamnak (maximum 25), hogy tiszta hangképet kaphassak, kapacitást hagyva az egyenkénti és összességében vett hangzás designolására. Tervem, hogy a rendelkezésre álló időtartamot (2 perc) elfelezem, amelynek elejében egy intro-kiállás jellegű felvezető részt építek fel, majd ezen hangulatfokozás végére érve a második felétől egy droppal elindítom a fő témát, ami a hátralévő időben permanens “vibe-ot” szolgáltat, váltakozó szerkezettel és kitöltéssel.

Formai megkötés: 1. Tánczene (energikus)

Hangforrás megkötés: 1. Hangkészlet

 

Vizsgamunka címe: Masa - Instantleves

 

Források

Bakelit lemezek:

A dallam hangszerek alapjául szinte minden esetben vinyl lemezről felvett minta szolgált. Az adott zenék teljes egészét vagy csak egyes részeit rögzítettem, amiből utána lényegében csak nagyon rövid mintákat alkalmaztam a továbbiakban, javarészt microsamplinggel. Az alábbiakról készítettem felvétel:

  • Abba - Lovers (Voulez-Vous - 1979)

  • Something good (Rodgers and Hammerstein's - The sound of music OST - 1965)

  • The sound of music (Rodgers and Hammerstein's - The sound of music OST - 1965)

  • Baccara - Parlez-Vous Francais (Light My Fire - 1978)

  • Millöcker - Dubarry Jeanne dala (Sylvia operetta songs - 1978)

  • Buday Dénes, Vadnay László - Drágám, néha téved az ember (Hyppolit és Társai - 1977)

A felvett eredeti anyag a projektben megtalálható, ORIGINAL_REC csoportban. A Technikai részletek fejezetben bemutatom, miből-mit és hogyan állítottam elő.

 

Hangminta csomagok:

Mivel a víziómban olyan műfaji sajátosságokat céloztam meg, amelyek adott karakterrel rendelkező dobszerelést kívánnak, így meglévő hangminta csomagokból szedtem össze ehhez a szükséges alapanyagot.

Loopmasters - Garage and Bassline: GB_Killah_Crash2, GB_Killah_Snare

Prime Loops - Bassline-4x4-UK Garage 2: Hi_Hat_007, Hi_Hat_009, Hi_Hat_0016, Snare_&_Percussive_024, Snare_&_Percussive_028

Black Octopus ADSR 100k Free Sampler: Lev_Ride_01, Lev_Tamb_004, Lev_Tamb_009, Lev_Tamb_020

L49011 UK BassHouse: LP49_UKBH_Kick106, LP49_UKBH_Tam102

Jungle Jungle - 1989-1999 Soundpack: Prog Amen

A projekt mappában lévő Masa Attila Sampling Vizsgamunka Project\Samples\Imported almappa tartalmazza az eredeti hangmintákat.

 

Synthesis vizsga resampling:

A basszus hangok előállításához szükségem volt egy tiszta, felharmónikusoktól mentes szinuszos alaphangra. Mivel a lemezekről felvett anyagok többnyire a kívántnál több felharmónikust  tartalmaztak - “mások meglévő” mintáiból pedig csak a dobhangokat engedélyeztem magamnak -, így a synthesis vizsgamunkába készített basszus sávom kirendereltem és alakítottam át egy Samplerrel a mostani kontextusba.

A projekt mappában lévő Masa Attila Sampling Vizsgamunka Project\impro\synthezis almappa tartalmazza az eredeti basszus hangmintát.

 

Technikai részletek

Koncepció, döntések

A vizsgaanyag készítése elején konkrét célokat tűztem ki magamnak, amit korábban már részleteztem a víziómban. A megvalósítás során viszont több olyan váratlan meglepetés is ért, aminek következtében az addig terveket felül kellett bírálnom. A dobszerelés elkészítése alatt nem került sor igazán invazív beavatkozásra az eredeti mintákhoz képest, kapacitás és indokoltság hiányában. A synthesis vizsgamunka során a dobok szintetizálását helyeztem fókuszba a tonális hangszerekkel szemben, ezúttal viszont éppen ellenkezőleg. A dallamhangszerek létrehozásakor inkább a samplerhasználatot preferáltam (azon belül is főleg a granulár szintézist), mint a direkt minta alkalmazást, mivel számomra minta-alapú MIDI csatornák kezelése kézenfekvőbb, tehát javarészt microsampling-alapú samplereket készítettem. Ennek során belefutottam két fő problémába: a felvett hangminta-állomány bővelkedett felharmónikusokban, így nehéz volt később tiszta akkordokat játszani velük, valamint a tény, hogy több, különböző forrásból származó alapanyagot használtam, tovább nehezítette a dallamok behangolását. Végül a projektet kevesebb bázismintára redukáltam, a leadet leginkább ugyanabból a mintából építettem, resamplinggel.

Szerkezet

A beadott mű szerkezetének megtervezésekor szintén szempont volt a korábbi hiányosságok pótlása, vagy gyengébbnek érzett kompetenciák erősítése. Saját gyengeségemet az elektronikus tánczenék katarzisának definiálható, úgynevezett drop megfelelő felépítésében éreztem leginkább. Úgy döntöttem tehát, hogy a vizsgamunka formájában ezen a fronton is szeretném magam továbbfejleszteni, így a 2:00-es időintervallum első felében (32 ütem) egy kiállás hallható, amely az azt követő dropot készíti elő. A fennmaradó időben (32 ütem) a drop után, refrén szól, ahol szinte minden hangszer megjelenik. A cél tehát a megfelelő energiaszint-különbség elérése volt.

 

Felhasznált eszközök

Szoftveres:

Gyári szoftver samplerek: Sampler,Simpler, Granulator

Audio effektek: Auto Filter, Auto Pan, Compressor, EQ Eight, Limiter, Overdrive, Saturator, Reverb, Delay (több féle), Spectrum, Redux, Multiband Dynamics

Egyéb: Groove pool

VSTi: Roth-AIR

Megjegyzés: az említett VSTi az egyes hangszercsoportokon / Groupokon került alkalmazásra, a ‘mixdown’ tisztítása érdekében. A vizsgamunka ennek hiányában is teljes értékű, de a végleges hangképet - és így a rendelelt master sávot - befolyásolja! A VSTi részét képezi a beadott csomagnak, vagy ingyenesen letölthető az alábbi oldalról:

https://www.kvraudio.com/product/roth-air-by-rothmann

Hardveres: PC, Yamaha MG10XU hangkártya, Alesis M1 Active Mk2 referencia hangfalpár, Sennheiser HD280 pro referencia fejhallgató, Novation SL25 MKII midi vezérlő, M-Audio TriggerFinger Pro midi vezérlő, Omnitronics DD-2220 lemezjátszó

 

Az egyes hangok készítése során használt főbb elemek, paraméterek

 

Dobok

Kick:
A dobhangok közül kiemelt szerepet kapott a lábdob (KICK), amelyhez egy a hangmintát vettem alapul, két rétegen:

kick.JPG

A mélyebb, szub réteghez a minta felső tartományát egy viszonylag meredek EQ-val levágtam nagyjából 200 Hz-nél, 100 Hz magasságában pedig picit beleemeltem (low-pass jelleg). A minta 855 Ms-os decay értékének (minimális sustain esés mellett) és frekvencia-vágásnak köszönhetően a vártnak megfelelő ‘kövérségű’ lábdob jött létre.

kicktr.JPG

A tranziest az előző réteg másolásával adtam hozzá. Először is +22 lépéssel feltranszponáltam a hangot, majd az EQ-t ennek megfelelően átállítottam, 200Hz körüli vágással (high-pass jelleg). Itt már indokoltá vált a rövid decay (62 ms) és a teljesen lehalkított sustain használata, hogy épp csak a tranzies ‘koppanása’ legyen hallható.

Mindkét réteget jellemzi még a rövid, pár millisecundumos felfutás (attack) és szintén gyors lefutású Pitch Envelope is, amely tovább emeli a tranziens karakterét. Továbbá az említett EQ-kon felül a Simpler saját filterét is beállítottam a szükségtelen frekvenciák halkítására.

Drumrack:

A korábbiaktól eltérően a dobokat nem több sávon rendeztem el, hanem egyen, Drum Rackben, ami nagyban megkönnyítette a projekt átláthatóságát.

drumrack.JPG

A perkusszív hangokat az említett csomagokból gyűjtöttem össze, miközben a kívánt hangzáshoz szükséges karaktereket kerestem. Az egyes hangminták tulajdonságait külön-külön itt paramétereztem, hogy a kontextusba illeszthető legyen. Általánosságban elmondható, hogy az ADSR burkoló, Pitch Envelope, Filter, EQ és némi Reverb segítségével mindegyiket úgy gondolom sikerült elhelyeznem a spektrumon. Mélyebb szintű modulációkat nem végeztem rajtuk, mivel az alapkaraktereket igyekeztem megtartani. Lüktetését illetően a vizsgamunka 128 bpm tempóban készült, a vízió szerinti UK garage ritmikával.

Amenrack:

A Blu Mar Ten által összeállított Jungle-Jungle hangmintacsomag Prog Amen mintája kiváló alkalmat és ötletet adott a Simpler/Slice és a Slice to new MIDI track technikák kipróbálására. A ritmikák feljátszásához MIDI sequencert használtam, amivel rendkívül intuitív módon tudtam ‘képleteket’ gyártani.

amenrack.JPG

A talált loop mély dzsungel hangzást idéz, aminek hangszerelését és ritmikáját mindenképp szerepeltetni akartam a projektben. Az organikus cinek és dobok hangjait a a fő Drumrack mögé helyeztem kicsit a mixben.

Filtered drums:

Az introban felvezetésként pedig az épített drum- és amenrack resamplingelésével lefilterezett sávokat készítettem, különböző frekvenciákon vágva.

 

Dallamhangszerek

Ezen hangszercsoporthoz minden esetben valamilyen samplert készítettem, az ismert gyári emulátorok valamelyikével.

Lead/pad és Lead/intropad:

A hangzás szőnyegeként szolgáló padeket Samplerrel ‘tekertem ki’, előbbinél pár fázist tartalmazó microsampling szinten (eredetileg BASS sáv), utóbbit hosszabb lecsengésű ABBA minták használatával.

Lead/stix:

Szerettem volna egy mixen óvatosan átszúró magas, randomnak tűnő hangot előállítani, amihez kézenfekvő volt a Granular szintetizátor alkalmazása. A mintát elemi részeire bontva egy operett mű legelején sikerült megfelelő hullámsorozatot találnom, amit az ADSR görbe rövid lefutásra állítása és a pitch emelése után el tudtam helyezni a zenében.

stix.JPG

Lead/main és Lead/bridge:

A fő dallamot vivő sávokon szintén a Granular szintit vettem elő, amivel ugyanabból a dalból más részlethez pozícionált olvasófejjel, -12 hanggal letranszformálva lead hangszereket csináltam, a hangokat pedig Overdrive-val igyekeztem vastagítani. A bridge részben hosszabb decay / sustain kombinációt választottam a szélesebb hangképhez, a drop után a main leadet pedig sokkal rövidebb, dinamikusabb ritmikai környezetbe illesztettem.

lead.JPG

Lead/space:

Az eredeti minta a ‘The Sound Of Music’ c. film zenéiből készült album címadó dalának egy részlete, szintén Granular szintivel. Hosszú Attack-Decay-Release lejátszási görbével és Filter Delay effekttel kellően sikerült a sávot szétúsztatni a térben, kissé ‘űr-szerű’ hangokkal.

tsom.JPG

Bass/main és Bass/bridge:

Ez esetben, a forrásoknál említett módon a szintézis vizsgamunkám basszus sávjának egy mintáját használtam fel, Samplerrel pár fázisnyi hullámját kimentve. A tartomány ‘mozgatásához’ filterre kötött LFO-t, és Pitch Envelope-ot választottam. EQ-val a magasabb frekvenciákat természetesen levágtam, valamint a KICK-re sidechaineltem a BASS groupot, hogy ne interferáljanak a mixben. A bridge részben egyszerűbb, épp csak tartomány-kitöltő dallam-basszus szól, a drop után pedig impulzívabb ritmikával helyeződik kontextusba.

bass.JPG

 

VOX, direkt minták

A projekt közben úgy éreztem, hogy a felvett, olykor acapella típusú mintákból szeretnék használni egyet a klasszikus értelemben vett vokál szerep beöltésére. Erre a funkcióra a ‘The Sound Of Music’ refrénjét szemeltem ki, amit több helyen is megjelentettem az arrangementben. A későbbi mixdown során viszont arra a döntésre jutottam, hogy ezek ilyen hosszúságban nem illenek ehhez a tartalomhoz. Így az egyébként tetsző mintákat rövidebb, inkább SFX jelleggel alkalmaztam, elszórva a zenében. Ehhez például szívesen kipróbáltam a Beats warping technikát, aminél a tranzienseket rövid lejátszásra állítva az énekhang ritmikusan szaggató ‘hangszerré’ változott.

beatswarp.JPG

Brief követelmények

  1. Sampler

sampler.JPG

A már korábban említett úton több Samplert is használtam, például a Lead/pad sávon.

  1. Simpler

simpler.JPG

A Simpler funkciói ebben a projektben többek között a Drumrackhez is bőven elegendőek voltak.

  1. Direkt minta használat

Alkalmazott warping algoritmusok (VOX_TSOM group):

Textures

warp1.JPG

Beats

warp2.JPG

Tones

tones.JPG

  1. Slice-to-MIDI

slice2midi.JPG

Az úgynevezett amenracket készítettem ezzel a technikával.

 

  1. Resampling

             resampling.JPG

A filtered_dr(n) rétegek az eredeti dobtéma (drumrack) szűrt és újramintázott részletei.

  1. Freeze

freeze.JPG

A dobok resamplingeléséhez és az erőforrások megtakarításához freezeltem a drumrack sávot.

  1. Collect all and Save

A Collect all and Save technika használata gyakorlatilag alapvető feltétele a vizsgamunka-projekt hiánytalan leadásának, így a teljes mentést ezzel a módszerrel készítettem.

 

Önreflexió, összegzés

A várakozásoknak megfelelően a vizsgamunka készítése során rengeteg új tudás birtokába jutottam az elsajátított sampling technikák jóvoltából. A beadott anyag elkészítésére mindösszesen néhány napom állt csak rendelkezésre végülis (választott cím is erre utal). Az idő rövidsége miatt gyorsan be kellett látnom, hogy az eredmény eléréséhez érdemes minél kevesebb alap hangmintát választanom, és néhánnyal operálni csak a sound design során. Ez a szemlélet segített megtalálni az utat a kitűzött célhoz, a lehetőségek széles tárházában. A másik oldalon viszont mivel a figyelmem a sampling megismerésére és felhasználására irányult, a mixing és mastering fázisnak kisebb kapacitás jutott, ami számomra mindig kiemelt fontosságú. Valamint a kiválasztott tánczenei funkciót és megfogalmazott víziót is szerintem sikerült teljesítenem, ami az egyik legfontosabb célom volt.

Összességében úgy gondolom kellően elmélyültem a projekt során a minta használatban, rengeteg motivációt gyűjtöttem az elkövetkezendő munkákhoz. Nagyon tetszett az ebben rejlő lehetőségek és szerencsés találkozások kavalkádja, amely szintén inspirált a zene írása közben.

Ami megfelelt az elvárásoknak

  • A megcélzott ‘vibe’  sikerült

  • Telített spektrum, gazdag hangkép

  • Egy lépéssel közelebb jutottam a kiszemelt zenei stílushoz

  • Sokkal jobban érezhető energia különbség a dropnál

  • Erőteljes kick és bassline

És ami nem

  • Kevés sávval is néhol kissé zsúfolt a hangzás

  • Nem elég alapos mixing/mastering

  • Nem sikerült vokált beilleszteni

Hivatkozások

Prezentáció: https://prezi.com/xtwlbgqwbpzr/

Vizsgamunka hanganyag: https://soundcloud.com/masaattila/instantleves

2017. Július 20.