Vissza

Ez itt a vég

Ez itt a vég

Ezen remekművel zárom az impro zenei producer képzését. Hallgassátok meg a végeredményt és alá görgetve ismerjétek meg hogyan készült ez a zene.

 

Analízis

-

Final Project

-

Masa Attila




 

Budapest, 2017.07.22.

 

Bevezető

A final project fő célja számomra a “zenei megérkezés” (erre utal a cím) volt. Már a korábbi vizsgamunkáim során is kerestem saját hangzásom egy megcélzott műfajon (4/4 alapú tánczene) belül. Úgy érzem az utolsó project kiváló alkalom volt az improban szerzett tapasztalatok összegzésére, amiben tudatosan építettem fel a producing, mixing és mastering munkafolyamatokat. A megismert technikai megoldások közül azokra fókuszáltam, amelyek igényes sound designhoz és professzionálisabb mixhez vezettek.

Egy kompromisszummentes, teljes egészében kidolgozott számot készítettem, ami egyrészt megjeleníti korábbi genre-scan írásom elemeit, valamint tovább görgeti a synthesis és sampling vizsgamunkák vidám, könnyed hangulatát.

Koncepció

Az előzőleg leadott tervezetnek és a képzés során megszerzett tudásanyagnak hála a vizsgamunka készítését step-by-step tudtam végrehajtani. Ezzel lényeges gyorsulást értem el folyamataimban, valamint visszanyúlnom sem kellett egy-egy fázis végeztével. Ezt mindenképpen szerettem volna megvalósítani a projektben és úgy érzem sikerült is.

A vízionált elemek felhasználásra kerültek:

- sampling vizsgamunkából a kick-drumrack párost továbbörökítettem, majd az új koncepciónak megfelelően továbbfejlesztettem

- synthesis vizsgamunkából átemeltem a lead sávot, ami itt inkább pad szerepet kapott, továbbá a tom is erősíti a dobok hangját

- az egyik legdominánsabb lead dallammenetet egyik Casio szintetizátorommal játszottam fel

- az atmoszférát dúsítják a néhol megjelenő, kalimbából kipréselt hangok

- rövid vokálrészletek is bekerültek a zenébe

A sávok fennmaradó részét az általam közkedvelt VSTi-kel készítettem, úgy mint: padek, arpeggiok, bassline.

 

Vizsgamunka címe: Masa - Just arrived

 

Technikai részletek

A megvalósítás során régebbi, számomra kézenfekvő munkamenetet alkalmaztam, tudatosabban használva. A dobok és a kick sample library-kból kerültek drumrackbe, majd MIDI szekvenszerrel triggerelve felépítettem a dobalapot. A dallamokhoz szoftveres és hardveres szintetizátorokat használtam, továbbá a vokál feléneklésében közreműködött egy barátom (Domján Márkó).

Első lépésben a zenei ötlet magjait a már említett, meglévő alapanyagokból vetettem el, olykor VSTi-k presetjeit is beiktatva. Következő lépcsőben ebből felépítettem a track szinte komplett arrangement-jét, majd végül a producing fázis zárásaként egyenként minden hangot a kontextusba designoltam, általánosságban jellemzi őket a szaturáltság. A design során már igyekeztem úgy beállítani az arányokat térben, időben és dinamikában, hogy aztán minél kevesebb feladatom legyen mixing során. Ennek köszönhetően a mixing folyamat szinte csak arányosítást jelentett, amit követően masterelés során beállítottam a mély-közép-magas tartományok hangerejét, szélesítettem a tereken és a végső hangerőt definiáltam.

Szerkezet

A szám felépítéséhez ezúttal is használtam referencia zenét, ami sound design, arrangement (javarészt) és mixing kérdésekben is iránymutatást adott. Mivel hosszabb terjedelemben gondolkodtam, így az etalon teljes egészét kielemeztem és feljegyeztem hány ütemenként milyen történések vannak, leginkább hangszerelésben.

Ezek alapján az alábbi felépítést választottam:

16 intro - 32 téma - 48 fő téma - 32 kiállás (ebből 8 raiser) - 64 fő téma a drop után - 16 outro

arrangement.JPG

Felhasznált eszközök

Szoftveres:

Gyári szoftverszintetizátor: Operator

Audio effektek: Auto Filter, Auto Pan, Compressor, Glue Compressor, EQ Eight, Limiter, Overdrive, Saturator, Reverb, Delay, Spectrum, Multiband Dynamics, Utility, Gate, Amp

MIDI effektek: Chord, Arpeggiator

VSTi: Hive, Spire, Truepianos, Roth-AIR, CamelCrusher, Protoverb, Satin, Fabfilter: Pro-Q 2, Pro-L, Saturn, Twin 2, iZotope: Ozone 7, Nectar 2

Hardveres: PC, Yamaha MG10XU hangkártya, Behringer C1 mikrofon, Mackie Mr8 hangfalpár, Sennheiser HD280Pro fejhallgató, Novation SL25 MKII midi, M-Audio TriggerFinger Pro midi, Casio SA-20 szintetizátor, Kalimba

 

Főbb hangszercsoportok és azok alaptulajdonságai

Dobok

drumrack.JPG

A dobokat a korábban említett forrásból importáltam és alakítottam a kontextushoz. A klasszikus dob-design eszközökön (EQ, Reverb, Delay, stb.) felül ezúttal a drumrack send-return csatornájárara helyeztem még egy külön szaturátort, és a percussions-t egyesével átküldtem rajta, ezzel dúsítva az individuális hangokat.

A kick “szokás szerint” két layerből készült: tranziens és sub. Ezeket is a drumrackben hagytam, mivel így is tudtam sidechainelni más sávokat vele.

Dallamhangszerek

A dallam 3 fő csoportból áll: pad, lead és acid. Ezeket egészíti ki pár zongora illetve kalimba hang.

A padek összesen 4 rétegből tevődnek össze. A középtartományban szólalnak meg az alacsonyabb rétegei (Spire), valamint 3-10 kHz-es intervallumban is jelen van olykor (Hive). Elnyújtott, szőnyegszerű dallammenetek, amik a fő téma akkordjait követik.

pad.JPG

A lead Casio szinti felvett mintáiból manifesztálódott. A dallam maga is ezen született, mivel viszont szegény volt felharmónikusokban, utómunkával elég sokat kellett még a designon igazítani.

lead.JPG

Az acid téma csupán kétszer tűnik fel a zenében, akkor viszont elég karakteresen. Széles spektrumhelyet kapott, túlszaturált hullámformája főleg a középtartományt karcolja, ami cél is volt. A rövid hangok mozgatásáért az arpeggiator felel.

acid.JPG

 

Vokál

A felvett, száraz hanganyagon számos post process-t alkalmaztam, úgy mint: Saturator, Amp, Protoverb, EQ. Ezek használatával sikerült a zenébe olvasztanom a nem permanens, néha feltűnő emberi hangelemeket. A teljes vokálcsoporton pedig Nectar 2-vel további felharmónikusokat adtam hozzá és szűrtem ki például De-Esserrel a zavaró “sz” hangok tranzienseit.

vocal.JPG

Master chain

masterchain.JPG

Jövőbeli tervek

A képzés befejeztével a live projektem építését szeretném fókuszba helyezni. A szükséges eszközeim már beszereztem, a projekt szerkezetét kell még kialakítanom, illetve klippekkel feltöltenem. Ezalatt gyakorlatot kell szereznem kontrollerekkel való élő játék terén és felmérnem, mennyire kell a zenéket teljes egészében előkészíteni, és mennyire lehet improvizatív az előadás. Ha már kellő magabiztosságot szereztem mindebben, akkor  budapesti partyszervezőkkel felélénkítem régebbi kapcsolataim és fellépési lehetőségek után kutatok.

A menet közben összeálló zenéket a Soundcloudon publikálom, illetve tervezek Bandcamp oldalt is létrehozni. Alapvetően viszont szeretném ha a zenéim (ingyenesen) széles körben elterjednének, a “rajongók” pedig ezt teltházas bulikkal hálálnák meg. Ha eddig eljutok már nagyon elégedett leszek, a későbbiekről pedig ezek függvényében döntök.

Önreflexió, összegzés

A vizsgamunka úgy gondolom méltó összefoglalása az elmúlt néhány hónapnak, ami így remek táptalaja lesz jövőbeli célkitűzéseimnek. A félév során már tudatosan foglalkoztam saját stílusom és hangzásom kifejlesztésével, célirányosan igyekeztem technikai tudásom ehhez tökéletesíteni.  A mostani zenében szinte minden várakozást tudtam teljesíteni, végig kontrol alatt tartottam a hangok sorsát. A többi már csak gyakorlás kérdése.

 

Ami megfelelt az elvárásoknak

  • A megcélzott ‘vibe’  sikerült

  • Alapvetően telített spektrum, gazdag hangkép, mégis szellős mix

  • Teljes értékű arrangement

És ami nem

  • Nehézkes volt a sound design teljesen felépített arrangementben

  • Néhol hiányos kicsit a spektrum

  • A vokált még részletesebben ki lehetett volna dolgozni

Hivatkozások

Prezentáció: https://prezi.com/te5ydwii3tof

Vizsgamunka hanganyag: https://soundcloud.com/masaattila/just-arrived

Kapcsolódik még: Final project tervezet

2017. Július 21.